Po próbie samobójczej działania szkoły, poradni w sytuacji kryzysu suicydalnego w szkole

Cele:

  • rozumienie konieczności reagowania w sytuacji śmierci samobójczej ucznia oraz znaczenia ochronnego takich interwencji,
  • wiedza o efekcie Wertera (efekcie kuli śniegowej),
  • zmniejszenie lęku przed działaniami podejmowanymi po śmierci samobójczej ucznia w szkole,
  • umiejętność przekazywania informacji o samobójczej śmierci uczniom i przedstawicielom mediów,
  • umiejętność organizowania form wsparcia dla klasy i osób indywidualnych,
  • wiedza o specyfice żałoby suicydalnej.

Adresaci:

Psycholodzy, pedagodzy, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, terapeuci, pracownicy świetlic socjoterapeutycznych, osoby zainteresowane przedstawianą problematyką

Ramowy program:

Próba samobójcza nie zakończona śmiercią
  1. Przygotowanie klasy oraz nauczycieli na powrót ucznia po próbie samobójczej do szkoły
  2. Powrót ucznia po próbie samobójczej do szkoły
  3. Praca pedagoga/ psychologa szkolnego z uczniem zagrożonym powtórną próbą samobójczą oraz jego rodziną
  4. Szukanie pomocy poza szkołą: współpraca z poradnią, psychoterapeutą, psychiatrą
Próba samobójcza zakończona śmiercią
  1. Zasady przekazywania informacji o śmierci samobójczej ucznia
  2. Specyfika żałoby po śmierci samobójczej
  3. Praca z klasą po śmierci samobójczej ucznia
  4. Indywidualne wsparcie ucznia po samobójczej śmierci bliskiego kolegi/ bliskiej koleżanki
  5. Sposoby pomocy rodzinom w żałobie suicydalnej
...