Cele:
Rozumienie, czym jest sytuacja prowokacji i jak ważne jest właściwe, modelujące zachowanie dorosłego w reakcji na nią,
Uświadomienie sobie własnego, nawykowego reagowania na niepożądane zachowania dzieci,
Poznanie podstawowych zasady i wybranych sposobów konstruktywnego reagowania na prowokacje,
Poszerzenie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami, samouspokajania, odraczani re-akcji i akceptowania dyskomfortu psychicznego w sytuacjach problemowych.
Ramowy program:
- Prowokacja w relacji dziecko-dorosły jako specyficzny rodzaj trudnego zachowania
- Niepewność, obawy i wątpliwości dorosłych, dotyczące właściwych reakcji na dziecięce prowokacje
- Autodiagnoza własnego, najczęstszego sposobu reagowania na prowokacje – kwestionariusz
- Dorosły jako lider oraz osoba modelująca akceptowalne społecznie i pożądane zachowania w sytuacjach trudnych
- Warunki konstruktywnego reagowania na prowokacje
- Szybkie sposoby radzenia sobie z emocjami, metody samouspokajania, odraczanie
- Metoda konstruktywnej konfrontacji w praktyce
Czas trwania:
4-6 godzin dydaktycznych – opiekunowie, rodzice, nauczyciele, wychowawcy, rady pedagogiczne