Cele:
Rozumienie, czym jest sytuacja prowokacji i jak ważne jest właściwe, modelujące zachowanie dorosłego w reakcji na nią,
Uświadomienie sobie własnego, nawykowego reagowania na niepożądane zachowania dzieci,
Poznanie podstawowych zasady i wybranych sposobów konstruktywnego reagowania na prowokacje,
Poszerzenie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami, samouspokajania, odraczani re-akcji i akceptowania dyskomfortu psychicznego w sytuacjach problemowych.
Ramowy program:
1. Prowokacja w relacji dziecko-dorosły jako specyficzny rodzaj trudnego zachowania
2. Niepewność, obawy i wątpliwości dorosłych, dotyczące właściwych reakcji na dziecięce prowokacje
3. Autodiagnoza własnego, najczęstszego sposobu reagowania na prowokacje – kwestionariusz
4. Dorosły jako lider oraz osoba modelująca akceptowalne społecznie i pożądane zachowania w sytuacjach trudnych
5. Warunki konstruktywnego reagowania na prowokacje
6. Szybkie sposoby radzenia sobie z emocjami, metody samouspokajania, odraczanie
7. Metoda konstruktywnej konfrontacji w praktyce
Czas trwania:
4-6 godzin dydaktycznych – opiekunowie, rodzice, nauczyciele, wychowawcy, rady pedagogiczne