Sposoby postępowania i metody pracy.
Samobójstwa stanowią jedną z trzech pierwszych przyczyn śmierci młodych ludzi. Szacuje się, że wśród nastolatków jedno samobójstwo przypada na około 100-200 prób samobójczych . Najwięcej prób w tej grupie wiekowej podejmowanych jest między 15. a 19. rokiem życia. Jak pomagać osobom, które maja myśli samobójcze, zaczynają planować, w jaki sposób może odebrać sobie życie? Jak z nimi rozmawiać, żeby im nie zaszkodzić? Jak ocenić zagrożenie?
Adresaci
psycholodzy, pedagodzy szkolni, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, terapeuci, pracownicy świetlic socjoterapeutycznych, wychowawcy i nauczyciele zainteresowani przedstawianą problematyką
Cele
- zmniejszenie lęku przed rozmową o zachowaniach samobójczych
- nabycie umiejętności oceny ryzyka suicydalnego
- poznanie zasad postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka suicydalnego
- poznanie wybranych metod terapeutycznych do pracy z uczniem z grupy ryzyka
Program szkolenia
- Zachowania samobójcze ? definicje, charakterystyka i rozpowszechnienie problemu wśród dzieci i młodzieży
- Czynniki ryzyka zachowań samobójczych oraz ich ocena
- Procedury interwencji kryzysowej na terenie szkoły w sytuacji zagrożenia suicydalnego
- Psychoedukacja uczniów i ich rodziców na temat zachowań samobójczych
- Wybrane metody pracy terapeutycznej z uczniem z grupy ryzyka
- Praca z klasą po kryzysie suicydalnym
Metody pracy
Warsztaty z elementami wykładu